شوق رهایی

شوق رهایی

وبلاگ ادبی مریم غفاری جاهد(دکترای ادبیات فارسی)
شوق رهایی

شوق رهایی

وبلاگ ادبی مریم غفاری جاهد(دکترای ادبیات فارسی)

جایزه یا جریمه؟

آن زمان ها مدرسه می رفتیم یادم هست که به شاگرد اول و دوم و سوم جایزه می دادند و ما چقدر تلاش می کردیم که بتوانیم جزو نفرات اول باشیم و جایزه بگیریم . جایزه  هایی که بعدا فهمیدیم خانواده ها تهیه می کنند نه اولیای مدرسه . آ زمان جایزه عبارت بود از دفتر نقاشی و مداد و خودکار و خلاصه لوازمی که هم ارزان قیمت بود و

هم به هر حال دانش آموز از آن استفاده می کرد و زیانی به خانواده وارد نمی کرد اما در این روزگار همه چیز عوض شده بهتر است بگویم عوضی شده .یعنی اینکه جایزه دادن ها به جای اینکه موجب دلگرمی دانش آموز و خانواده اش باشد بیشتر تنش ایجاد کرده در واقع جایزه نصیب اولیای مدرسه می شود نه دانش آموز درس خوان .

یکی از مدارس دخترانه تهران(بقیه را خبر ندارم )در اقدامی جالب برای تشویق بچه های دوره راهنمایی به درس خواندن، به آنها قول سفر مشهد داده بود. در نهایت بیش از صد نفر دانش آموز معدل بالای 19 آوردند. موقع عملی کردن قول خانم مدیر سر صف اعلام کرد که ضمن تشکر از این دانش آموزان به قول خود عمل می کند و انها را برای سه روز با قطار به مشهد می برد.بچه ها کلی ذوق کردند اما این همه ماجرا نبود چون خانواده ها از این خبر نه تنها خوشحال نشدند بلکه کلی هم غرو لند کردند چون سفر مشهد مجانی نبود. نفری صد و بیست هزار تومان یعنی بیش از دو برابر مبلغ تورهای معمولی از بچه ها خواسته بودند . خانواده ها مانده بودند که چه کنند.از طرفی بچه ها دلشان می خواست چنین سفری را تجربه کنندو آنرا جایزه خود می دانستند، از طرفی برای خانواده ها چنین مبلغی هم سنگین بود و هم ناعادلانه .درست مثل این بود که خانواده ها را جریمه کرده باشند که به خاطر درس خوان بودن بچه هایشان، مبلغ گزافی به مدرسه کمک مالی بدهند!حدود صد دانش آموز اگر حداقل نیمی از این مبلغ از خرج سفرشان اضافه امده باشد می شود شش میلیون تومان! این پول به جیب چه کسی می رود، معلوم نیست . تازه با اینهمه پول بادآورده گویا مدرسه مذکور هنوز چشم و دلش سیر نشده و از تمام بچه ها خواسته نفری پنج هزار تومان هم عیدی بدند!عیدی به کی؟ معلمها و کارکنان مدرسه که از دولت عیدی می گیرند. مگر اینکه از امسال آموزش و پرورش عیدی معلم ها را قطع کرده باشد و مدارش اعلام خودکفایی کرده باشند.

حالا با این تفاصیل معلوم می شود که در این روزگار درس خواندن صرف نمی کند و تعجبی ندارد اگر از این به بعد پدرو مادر ها ترجیح بدهند بچه شان کمتر درس بخواند و معدلش به جایی نرسد که خواهان جایزه های آنچنانی باشد.

نظرات 3 + ارسال نظر
مهدی پنج‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 05:05 ب.ظ http://spantman.blogsky.com

بله دقیقا در حقیقت اون بچه های بیچاره و پدر و مادرشون جریمه شدند

مهدی شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 05:02 ب.ظ http://spantman.blogsky.com

با سلام و خسته نباشی خدمت شما دوست عزیز
مطلب و خوندم و واقعا متاسفم که اون خانوم مدیر توی یک مکان فرهنگی و آموزشی به بچه ها یاد داده که می شه با بازی کردن با الفاظ سر کسی و کلاه گذاشت
اگر بر این بوده که خانواده ها پول این سفر و تقبل کنن که دیگه بهش نمی شه گفت جایزه
موفق باشید

بله تازه اگر دو برابر هزینه باشه که میشه جریمه!

Nima جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:32 ب.ظ http://Nimacruise.blogsky.com

یادش بخیر کاش میشد برگردیم همون زمان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد